lørdag 2. januar 2010

Nytt år, ny stil - ethnic!


I dag har vi vasket og ryddet bort jula her. Det er koselig med jul, men jammen godt med hverdag også.Vi kjører jo stort sett hvit stil her, men synes nå at det var på tide med noen fargeklatter.


Vi har begge - Teddymannen og jeg - blitt hekta på det etniske i det siste, spes da regionene Nepal, Tibet, Himalaya og enkelte områder i midtøsten . Vi har jo fått en søt fjernadoptivdatter fra Nepal og vi raider ebay for etnisk brukskunst.


Disse kelimposene er faktisk muleposer fra Iran, hentet i Iran av min sønns far. De er så autentiske at noen av posene fremdeles hadde halm og havre i seg! Flotte farger farget med plantefarger.


Skal få hengt opp disse i trapperommet - der skal det forresten pusses opp.


De kan jo brukes som fine vesker også!


Her er et par håndlagde tyrkiske tøfler og lue.


Dette er en duk eller et veggteppe.

Dette er egentlig en stor pute. På landsbygda i Iran sitter folk på madrasser eller på tepper på gulvet og med disse store putene langs veggene. Uten fyll er de fine som lune tepper.


Dette er også en av disse digre putene som nå fungerer som teppe. Lunt og fint!


Dette er en røkelsebrenner fra Nepal, ankom vår postkasse i dag i en diger konvolutt med flotte frimerker på.


Samme røkelsebrenneren.


Disse flotte telysestakene kjøpte Teddymannen på Ullevål sykehus av alle steder. :-S


Denne flotte telysestaken er fra Iran. Min sønns far har nettopp kommet tilbake fra en rundreise i Iran og jeg fikk bl.a. denne flotte staken.


Dekoren lyser så fint opp i lyset fra telysene....
Til uka bærer det avgårde til IKEA, og vi gleder oss masse til resten av de bestillte varene fra ebay kommer i hus. Nå er det lørdagskveld og kos med god mat, rødvin og noe moro på TV. See ya!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Så flotte lune farger nå i den norske vinterkulda.

Guro sa...

så koselig dere får det nå!!!:)

og vi kan hjelpe til å pusse opp!!!! ingeborg og jeg kommer og hjelpr om det trengs!! bare å si ifra!!:)

Kjerstin sa...

Hallo! Leste innlegget ditt litt lenger ned her, og må si du er en dame helt etter min smak:-) PS! Jeg eeelsker å spille WII (og jeg er 42)

Anonym sa...

Fin røkelsesbrenner altså!
Jeg fikk en fin mulepose(?)for noen år siden av en kurder jeg kjenner. Hans bestemor hadde lagd den. Jeg husker ikke hva han sa den hadde vært brukt til, men den var utrolig fin og så moro og få. Tenk å bruke så flotte håndarbeider til slike ting!
Lignet litt på muleposen du la ut bilde av.
LA8PV

Ingunn LGF sa...

Takk for hyggelige kommentarer!

LA8PV - Ja er det ikke rart, det en kultur ser på som noe heeelt hverdagslig og "billig" ser andre på som kunst og små skatter. Skal pusse opp litt her og finne fine plasser til dem på veggene tenkte vi. Har du egen blogg forresten?