søndag 23. november 2008

The Bucket List



Anbefales!!!!

"De lever i to verdener, men så vil skjebnen at bilmekanikeren og mangemilliardæren må dele sykehusrom. Der innser de at noen drømmer bør bli virkelige før de kaster inn håndkleet for godt - koste hva det koste vil. Deres livs eventyr er i gang.For mange år siden, da Carter Chambers var ung og prøvde å definere sine drømmer og planer, banket virkeligheten på døra. Ekteskap, barn, forpliktelser og 46 år som bilmekaniker forandret lista over drømmer til et bittersøtt minne om forspilte sjanser. Den ble bare en mental øvelse for å få tiden til å gå under panseret på en bil.Businessmilliardæren Edward Cole hadde aldri sett ei liste uten en sluttsum. Han hadde vært for travelt opptatt med å tjene penger og bygge et imperium til å tenke på hva hans innerste behov måtte være. Så ringe livets alarmklokke høyt og tydelig for Carter og Edward.De aldrende mennene må dele sykehusrom, og de har mye tid til å tenke på hva som skal skje videre - og hvordan de selv kan påvirke det. De har et behov for å akseptere hvem de er og valgene de har gjort, og et presserende ønske om å bruke tiden de har igjen til å gjøre alt de noensinne har drømt om. Lista er ikke lenger en mental øvelse, men en dagsorden.Mot legens anbefalinger og all fornuft skriver de seg ut av sykehuset. De kjenner knapt hverandre, men snart er de på sitt livs reise sammen - til Taj Mahal og Serengeti, til finere restauranter og lyssky tatoveringsbuler, i førersetet på klassiske racerbiler og gamle propellfly - bare med ei liste og lidenskapen for livet som veiviser.Etter som de føyer til og krysser av punkter på lista mens de tar innover seg en storslått og vakker verden, må de takle vanskelige spørsmål og enda vanskeligere svar. Uten å tenke over det blir de sanne venner. Med humor, innsikt, hjertelag... og en god porsjon fandenivoldskhet." Kilde: http://www.filmweb.no/kino/article143553.ece

Jeg har jo selv kreft og har lenge vært i tvil om jeg "turte" å se denne filmen, det skal ikke mye til for å psyke meg ned og noen "kreft-deppe-film" er det siste jeg trenger. Men denne var absolutt verdt å se, det eneste jeg har å utsette på den er at den godt kunne vært lengre. Enjoy!!!

2 kommentarer:

lise sa...

Takk for anbefalingen, denne har jeg lyst til å se!

Kosene mine sa...

Ja, denne filmen så jeg rett før du fikk diagnosen... Herlig film som gjør noe med deg...
Håper det går bra med deg, sånn etter forholdene! Tenker masse på deg Ingunn!!
Klem fra Gunvor, Porter sender en snutenuss :D